Meksikolaisohjaaja Guillermo del Toron
käsikirjoittama ja ohjaama kauhuelokuva Crimson Peak (2015) leikittelee uskollisesti kaikkein klassisimpien kauhuleffaelementtien
kanssa. Mukana on itsestään avautuvia ovia ja alas painuvia
ovenkahvoja, kartanokummituksia, englantilaisia nummia ja
viktoriaanista pinnan alla poreilevaa seksuaalisuutta.
Leffa sijoittuu 1890-luvun
loppupuolelle. Tarinan keskiössä on kirjailijaksi haluava varakas
nuori jenkkinainen Edith, joka ihastuu brittiläiseen baronetti Sir
Thomas'iin. Enempää en kuitenkaan paljasta varsinaista juonta, jotta jännitys sen osalta säilyy
muillekin.
Vaikka elokuva sijoittuu vuosisadan
vaihteeseen, viittaa sen puvustus ennemminkin romantiikan
aikakauteen. Toisaalta romantikkokirjailijat käyttivät
kauhutunnelmaa myös omissa teoksissaan, joten leffan osoittelut tuohon
suuntaukseen ovat hyvinkin ymmärrettäviä. Itse asiassa elokuvan
roolihahmojen repliikeissä mainitaan suoraan Mary Shelley
(Frankenstein) sekä häntä myöhemmin vaikuttanut Sir Arthur Conan
Doyle (Sherlock Holmes, mm. Baskervillen koira). Listaan olisi voinut
luontevasti lisätä vielä vaikkapa Lordi Byronin, niin
alleviivatusti leffassa romantiikan tyylisuuntaan viitataan.
Samaa alleviivausta harrastetaan
lavastuksen puolella. Elokuvan pääasiallinen tapahtumapaikka on
goottihenkinen vanha kartano Englannin nummilla. Myös romantikot
ihailivat gotiikkaa, joka on sittemmin ollut runsaasti käytettyä klassikkoainesta kauhukulttuurissa.
Tästä johtuen myös del Toron leffan kummituskartanosta löytyy riittävästi
sekä synkkyyttä että kauneutta. Ja ikään kuin ohjaaja ei näiden kaikkien elementtien jälkeenkään luottaisi siihen, että katsojat tajuavat seuraavansa kauhutarinaa, kartanoa ympäröivää pihaa peittävä lumi värjäytyy jatkuvasti verenpunaiseksi punasavisen maaperän johdosta.
Rakennuksen kylpyhuone on
korostetun viktoriaaninen, samoin päähenkilö Edithin tiukasti ylös
kaulaan napitettu ja maahan asti ulottuva valkoinen yöpaita. Lisäksi elokuvassa osoitetaan
sormella vanhojen brittiläisten aatelissukujen rappioon usealla eri osa-alueella. Näiden palasten yhdistelmä korostaa kauhuromantiikalle ominaista seksuaalisuutta.
Kaikesta tästä huolimatta elokuva ei onnistu luomaan pelottavaa tunnelmaa. Psykologisen kauhun rakentaminen uupuu teoksesta kokonaan. Parhaiten elokuva onnistuukin näyttävyydessä.
Filmi on visuaalisesti todella upea jokaista romanttista ja goottilaista yksityiskohtaa
myöten. Leffaa katsoessa ei voi kuin ihailla
pukusuunnittelijoiden ja lavastamon ammattitaitoa. Myös efektipajan
pojat ovat pääosin onnistuneet kummitushahmojen luomisessa, vaikka
muutamat kumihanskakädet pelotteluhahmojen uskottavuutta
heikentävätkin.
Näin ollen varsinaisena kauhugenreä edustavana
tekeleenä leffa ei ole kummoinen. Ainakaan itse en kauhuleffojen
harrastajana säikkynyt kumihanskakäsi- tai veriluurankohahmoja
lainkaan. Sen sijaan päähenkilöiden raaka väkivalta
toisia ihmisiä kohtaan pakotti minut sulkemaan silmäni useampaan
kertaan leffan edetessä. Ikäraja K-16 on siten hyvin perusteltu; ei
siis kummituskauhun vaan väkivaltakauhun takia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti