Kiireisen kevättalven ja kevään vuoksi on
blogin päivittäminen ollut muutaman kuukauden jäissä, mutta tässä
viimein uutta luettavaa.
* * *
Minulle tuli vappuaattona mahdollisuus nähdä
Seinäjoen kaupunginteatterin tulkinta Jouko Turkan ja Juha Turkan
käsikirjoittamasta Rakkaita pettymyksiä rakkaudessa
-näytelmästä. Esitys 30.4.2016 oli kevään viimeinen näytös.
Alkuperäistä, Jouko Turkan Tampereen Työväen Teatterin
Kellariteatteriin 1996 ohjaamaa versiota en ole koskaan nähnyt.
Seinäjoelle näytelmän ohjasi ja sovitti Antti Mikkola tuoden
mukaan otteita myös nykyisestä 2010-luvusta.
Minulla ei ollut juurikaan etukäteistietoa
kyseisestä näytelmästä, sen juonikuvioista tai
alkuperäisversiosta Kellariteatterissa, ennakkoluuloja sitten senkin
edestä. Joka tapauksessa alkuperäisversio Tampereella oli aikoinaan
yleisömenestys ja jokainen näytös oli
loppuunmyyty. Kuulemani mukaan Eila Roineen suoritus pääosassa oli
ollut vaikuttava.
Seinäjoella Roineen saappaissa päätoimittaja
Madamena nähtiin Mia Vuorela, vääpeli Erkki Erkkilänä ja samalla Jouko
Turkan alter egona Jukka Puronlahti, Suomen nuorimpana filosofian
tohtorina eli Pekka Himasena esikuvansa täydellinen kaksoisolento Topi
Kohonen sekä Madamen tyttärenä Heruna loistava Anna Ackerman.
Kohonen ja Ackerman ovat todella lahjakkaita nuoria näyttelijöitä,
joiden suoritusta lavalla oli ilo seurata.
Mia Vuorelan tuskin oli kovin helppo sujahtaa
Madamen rooliin, koska vertailua mestarillisen Eila Roineen
alkuperäiseen roolisuoritukseen ei varmastikaan voinut välttää ainakaan niiden katsojien ajatuksissa, jotka olivat aikoinaan nähneet Roineen samaisessa roolissa. Vuorela suoriutui roolistaan eläkkeellä olevana, nuoreen
parikymppiseen filosofiin rakastuneena naisena kuitenkin upeasti; hän oli yhtä aikaa sekä lempeä, hellä, ymmärtäväinen että
tiukka ja vaativa.
Myöskin Jukka Puronlahdella oli tiukka tehtävä
ottaa haltuunsa vääpeli Erkkilän rooli, johon oli vahvasti
sekoitettu myös Jouko Turkan tosielämän persoona ja hahmo. Kiistellyn ja ristiriitaisen Jouko Turkan esittäminen uskottavasti
mutta lämmöllä näytelmän nykyversiossa ei liene ollut helppo
teko. Lavalla Puronlahti oli kuitenkin kuin luotu everstiksi/Turkaksi
puhetyyliä, silmien paloa ja ylipäänsä hahmon fyysisyyttä
myöten.
Suurimman osan ajasta Puronlahden eversti/Turkka oli lavalla
pelkissä valkoisissa pikkukalsareissa. En itse keksinyt mitään
varsinaiseen juoneen liittyvää seikkaa, miksi hahmon olisi pitänyt
olla lähes koko näytelmän ajan pelkissä kalsareissa, mutta
ilmeisesti sillä haluttiin muistuttaa Turkan tavasta painottaa liikunnallisuutta, fyysisyyttä ja suoranaista kropan
urheilurääkkäämisen ihannointia, vaikkakin toisella tavalla kuin
nykyajan kuntosali- ja fitnesbuumissa. Mielestäni kalsarien takapuolelle värjätty vauhtiraita ja sen ylenpalttinen
alleviivaaminen kirjan tunkemisella kalsareihin perspuolelle oli
kuitenkin turhaa komediallista osoittelua.
Tekstiä näytelmässä riitti älyttömyyksiin
asti. Näyttelijöillä on ollut vaativa tehtävä opetella niin
suuri määrä osittain hyvinkin sekavaa ja kaoottista tekstiä
ulkoa. Paatos oli välillä sellaista, ettei sisältöä jaksanut
ymmärtää eikä keskittyä miettimään. Pohjimmiltaan
tarinassa oli kuitenkin kyse siitä, että Jouko Turkka omana
persoonanaan olisi halunnut kasvattaa nuoresta filosofi-Himasesta
oikea mies. Siis "oikea mies" sellaisena, kuin Turkka termin itse mieltäisi. Näyttämölle tämän kasvattajatehtävän Turkka oli
kuitenkin kirjoittanut everstin hoidettavaksi, ja everstihän muistuttaa hyvin paljon Turkkaa itseään.
Tekstin ja paatoksen määrän johdosta minulla oli vaikeuksia tajuta näytelmästä yhtään mitään ensimmäisen
puoliajan aikana. Olen ilmeisesti liian yksinkertainen ihminen
tällaisen vastaanottamiseen ja tottunut helppoon teatteriin.
Kuitenkin väliajalla käymieni keskustelujen aikana näytelmän
syvyys ja sanoma alkoivat aueta. Lopulta teos osoittautui äärimmäisen
mielenkiintoiseksi ja hyvin paljon erilaisia ajatuksia ja
pohdiskeltavaa herättäväksi kulttuurituotteeksi.
Näytelmään oli myös lisätty useita kohtauksia ja viittauksia vanhentuneeseen ja nykyisin kiviä pihaltaan kaivelevaan Turkkaan. Niiden kuvausten kautta Turkan tyyliin ja tapoihin suhtauduttiin kuitenkin hyvin ymmärtäväisesti ja lempeästi. Mitään ei silti sanottu suoraan, vaan viittaukset Turkan nykytilaan olivat hienostuneen hellävaraisia.
Antti Mikkolan ohjaus oli johdonmukaista ja
tyylikkäästi analysoivaa muutamasta alleviivauksesta huolimatta.
Lavastus oli pelkistetty, mutta sopi hyvin ympäristöönsä pienessä
ja intiimissä kaupunginteatterin Elissa-studiossa. Tärkeänä osana lavastusta käytettiin myös videoseiniä sekä muutamia teknisiä juttuja, joilla onnistuttiin hämmentämään osa yleisöstä hyväksi toviksi.
Ensin ajattelin, etten pysty kirjoittamaan tästä
näytelmästä blogia lainkaan, koska tuntui etten saanut kunnolla
otetta mistään esityksen osa-alueesta. Se tuntui sekavalta,
käsittämättömältä, kummalliselta ja vaikealta. Esitys teki
kuitenkin lähtemättömän vaikutuksen ja se on muhinut
alitajunnassa niin, että lopulta minun oli pakko kirjoittaa
teoksesta kritiikki pystyäkseni päästämään siitä irti. Teoksen
juonta en ole tapojeni mukaan lähtenyt juurikaan avaamaan, koska
mielestäni juoni on aina jotain ainutlaatuista ja yllättävää,
joka katsojan (tai esimerkiksi kirjan lukijan) on löydettävä ja koettava itse,
ensikertaisena kokemuksena.
Vaikka itse pääsin teoksen viimeiseen varsinaiseen näytäntöön, on mielenkiintoisen ja moniselitteisen teatterin
ystävillä vielä muutaman esityksen verran mahdollisuus nähdä Rakkaita pettymyksiä rakkaudessa, kun Seinäjoen
kaupunginteatteri tuo esityksensä sen alkulähteille TTT:n
Kellariteatteriin Tampereen Teatterikesässä elokuussa 2016.
Suosittelen kaikkia ostamaan liput heti, sillä esitykset myydään
takuuvarmasti nopeasti loppuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti