Kaari Utrion 1830-luvun Helsinkiin ja
Kymenlaakson kartanoihin sijoittuvasta Hupsusta rakkaudesta
(Amanita, 2017) voisin
kirjoittaa täsmälleen samoin sanoin kuin kirjoitin
kaksi vuotta sitten hänen edellisestä romaanistaan Paperiprinssistä (pääset lukemaan tuon blogin
täältä).
Tunnelma
Hupsussa rakkaudessa on
muiden Utrion epookkiromaanien tavoin pikkusievää
ja porvarillista mamselleineen, helmapitseineen, kartanosaleineen ja herrasmiesten
kunniakäsityksineen. Muuta yhteiskunnallista ajankuvaa tarinaan tuo muun muassa herännäisyys – jopa Paavo Ruotsalainen mainitaan
kirkkoherran kahvipöydässä.
Vaikka romaani saa alkunsa Helsingistä, suurin osa tapahtumista sijoittuu kuvitteelliseen kymenlaaksolaiseen Angeren pitäjään. Pieni pitäjä on kaukana kaupunkien ja koko emämaan tapahtumista ja tärkeimmät juonittelut liittyvät siihen, kuka onnistuu pääsemään naimisiin kenenkin kanssa. Tarinan ytimessä onkin jokaisesta Utrion romaanista
tuttu toisiinsa rakastunut pääpari, jonka tielle asettuu luonnollisesti monenmoista estettä, kunnes kaikenlaisen rämpimisen jälkeen
ongelmat ratkeavat. Kovin paljon ei siis Hupsu
rakkauskaan tästä
peruskuviosta poikkea.
Kirjan komediallisuutta korostavat karrikoidut, stereotyyppiset henkilöhahmot. Päähenkilöinä
tässä Utrion tuoreimmassa romaanissa ovat merikapteenin leski,
opettajatar Hedda Becke sekä kotikartanoaan ja sen sahaa Venäjän
armeijasta Suomeen hoitamaan palannut kapteeni Harry Lindmark. Utrio
on ehdottoman taitava, suorastaan mestarillinen kuvaamaan parilla
osuvasti valitulla täsmäsanalla henkilön luonteen, habituksen ja yhteiskunnallisen aseman.
Myös ruokien kuvaajana Utrio on ilmiömäinen: hän
kertoo tarkasti ja yksityiskohtaisesti kaikesta mitä
töllien, tupien ja kartanoiden ruokapöydistä löytyy. Ja kaikki
vastaa huolellisesti kulloisenkin romaanin tapahtuma-ajan todellisuutta. Utriohan on tehnyt
miehensä, viime kuussa menehtyneen Kai Linnilän, kanssa jopa
keittokirjan Linnan pidoista pappilan pöytään, Kaari
Utrion romaanien herkut (Amanita,
2008), jossa he kertovat
Utrion romaaneiden ruokalajeista ja niiden resepteistä.
Kaikesta
huolimatta Hupsu rakkaus on yllättävän
tasapaksu, puolivälin paikkeilla jopa
tylsä, mitä on ikävä
sanoa ääneen kovasti fanittamani Utrion teoksesta. Mutta
kuten Paperinssin yhteydessä
vuosi sitten kirjoitin, itse pidän eniten Utrion keskiaikaan sijoittuvista romaaneista, joissa tyylilaji ja tunteiden palo on jotenkin täysin eri luokkaa kuin epookkikomedioissa.
Kuitenkin,
jos nauttii viimeistellystä, huolellisesta tekstistä, jossa mikään
ei häiritse ja ärsytä, vaan lukeminen on täysin vaivatonta ja
rentouttavaa, voin lämpimästä suositella – jälleen kerran –
Utrion teokseen tarttumista. Kaari Utrio todella osaa ammattinsa.
* * *
Olen
jo vuosia ihmetellyt, miksi Utrion 2000-luvun epookkiromaaneista ei
kuvata tv-sarjaa tai elokuvia. Meillä olisi Suomessa valmiina
1830-luvun kulisseja Helsingin Engel-keskustasta lähtien. Myös
Utrion tarinoiden tapahtumat ovat kuin kuvausvalmiita kohtauksia,
joihin ei paljoa lisädramatisointia tarvita. Suomessa on tehty hyvin
vähän epookkisarjoja tai -elokuvia, lähinnä vain Hovimäki-sarja ja muutamat Timo
Koivusalon elokuvat. Kovin suurta rutiinia meillä ei tämän
genren osaamiseen ole, mutta nyt voisi olla jo aika alkaa ottaa
Ruotsia kiinni tässä asiassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti